Zjištění SSŠVT: IT školy v Česku mají propastné rozdíly |
Čtvrtek, 06. únor 2014 20:46 |
![]() České republice patří v regionu střední a východní Evropy z hlediska velikosti trhu IT služeb třetí místo za Ruskem a Polskem. Kromě dodávek hardwaru a softwaru jde o nejvýznamnější složku celkového byznysu informačních technologií. To se promítá i do trhu práce a školství. Řada středních škol začala v posledních letech studentům otevírat obory spojené s informačními technologiemi jen proto, aby využila tohoto trendu a získala studenty. S každým studentem totiž přichází na školu i finance od státu. Jen v žebříčku oborů na pracovním trhu je právě obor informačních technologií podle dostupných údajů na druhém místě s 9,3 procenty volných míst. Přitom kvalita výuky odborných předmětů mnohdy založená i na vybavení školy jsou někde na velmi nízké úrovni. Ukazuje se to na propastných rozdílech v kvalitě IT oborů, míní zástupci Střední soukromé školy výpočetní techniky v Praze, která se úzce specializuje na tento segment. Těch, kteří o sobě na trhu práce dnes tvrdí, že jsou IT specialisté je věru mnoho, bohužel těch těm, co informačním technologiím skutečně rozumí, je ve skutečnosti daleko méně. První kroky v tomto směru přitom mnohdy absolvují právě na střední škole. Pozornost při jejím výběru je pro studenty klíčová. IT studium totiž s nadsázkou není jen o hraní počítačových her. Škol, které nabízí studium zaměřené na IT, je mnoho. Nemálo škol nabízí spolu s oborem informační technologie i obory, které s oborem IT nesouvisí nebo souvisí jen okrajově. Student pak absolvuje odborné či praktické předměty, jejichž náplň je v budoucím uplatnění absolventa právě v oboru IT silně diskutabilní. O programování či prostředí Windows a Linux se tak možná dozví jen teoreticky. Tristní je to i po stránce vybavení. Bez kvalitního hardwaru nelze novodobý software ani rozjet, nemluvě o nemalých investicích, na které tyto školy zkrátka nemají. „Jen v letošním roce jsme zaznamenali několik studentů, kteří na naši školu přestoupili s tím, že je výuka oboru IT na předcházející škole, byť měli slušný prospěch, neuspokojovala. Mnohdy totiž pod dojmem frustrace ztratili i motivaci. V rámci odborné výuky totiž absolvovali např. dílny, učili se svářet nebo nemohli při výuce využívat software a to proto, že konfigurace počítače toto prostě neumožňovala. Dokážu si představit, že by naše škola učila ještě jiný obor, který s IT příliš nesouvisí. Ale již si nedokážu představit, že bychom výuku dokázali udržet na slušné úrovni. Z tohoto důvodu jsme školou, která je zaměřena pouze na obor informační technologie. Platí staré známé přísloví: „Když dva dělají totéž, není to totéž“,“ říká ze zkušenosti Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky na pražském Proseku.
|